Collection Survey
Collection Surveys
記録
Documentation
日本の実験映像の大規模なアーカイブがあまり存在しないという事実の中、存在する作品の記録をすることで、その歴史を残し、情報を持続的に保存するということがコレクション・サーベーの一番の趣旨です。さらにメディアの状態やコピーの数、トランスファーの歴史、ジェネレーションのヒエラルキーなど細かい情報を収集をすることで、一番よいマスターの保存場所を記録し、今後保存活動を進める上で必要な情報を調査していきます。また収集した情報、メタ・データは形態を統一することで今後、情報を共有できるインフストラクチャーの構築を目指します。この活動を進める上での注意点はボキャブラリーのスタンダード化、バイリンガルなデータベースの取り組み、そしてオープン・ソースなデータベース技術などです。
The effort of documentation aims at keeping a record of existing Japanese experimental moving image and to keep that data in a format that can be maintained and shared in the future. Further, by collecting information about the media's condition, number of copies, history of transfers and generational hierarchy, we are able to identify the best existing copy which may be used for future Preservation projects. By extracting uniform metadata sets and implementing shared vocabularies, CCJ aims to collect thorough information about the works of Japanese experimental moving image artists, and help build an infrastructure that allows sharing of that knowledge. Points of consideration are vocabulary standardization, bilingual (Japanese and English) database interface, and open sourced database technology.
保存
Preservation
コレクションの保存状態を調査することで各作品の保存の必要性を把握し、それをもとにコレクション保持者の企画やリソースによった保存対策のプラニングを手助けします。
Assessment of the preservation condition of works allows the collection holder to understand the degree of vulnerability of their assets and strategically plan preservation projects based on their priorities and available resources. In some cases, CCJ may assist in fundraising for preservation projects in order to meet the collection holders' goals.
In February 2018 CCJ conducted its second Collection Survey & Professional Exchange, with archivists Peter Oleksik (MoMA) and John Klacsmann (Anthology Film Archives).