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January Members' Viewing: Taku Furukawa Part 2

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January Members' Viewing: Taku Furukawa Part 2


CCJ is pleased to partner with researcher, writer, and curator Fusako Matsu to make available works by animator Taku Furukawa from December 2021 through February 2022.

Each program will be available for viewing on CCJ’s viewing platform for CCJ members.


Experiments by Taku Furukawa

Introduction by Fusako Matsu

Known for his humorous style, Japan’s representative animator Taku Furukawa made his début at the first international animation film festival in Japan, “Animation Festival ‘64.”

Furukawa studied under Yōji Kuri, one of the presenting members of the screening, “Three-Person Animation,” a forerunner program of the above-mentioned festival. Working as a staff member of the Kuri Jikken Kōbō, Furukawa was the technician of works by such figures as Tadanori Yokoo, Makoto Wada, Akira Uno, and others who made films in Kuri’s workshop.

Through the experience of producing animation with artists who are active in the fields of painting, design, or illustration, Fukukawa’s works around 1970s show simple playfulness driven by his experimental ideas. This three-month program selects works out of Furukawa’s filmography that have connections between media such as printed matter, camera, or computer, and animation.

Mac The Movie, 1985, 3 min.
Drawings made on an Apple’s Mac computer were shot with a 16mm film camera. A nod to technical innovation, the work begins with the iconic “bouncing balls,” representative of the first appearance of sound film. The strings of short motion graphics are the harbingers of GIF animation trend.

Play Jazz, 1987, 5 min.
The work was created based on a concept of “performing” Henri Matisse’s cut-paper collage, Jazz using a software called “Fanta Vision.” Matisse’s medium transition from oil painting to the cut-out collages is, for animator Furukawa, becomes paper to computer. The coloration created by the jagged lines and scanning lines emphasizes the materiality of the computer.

Organized by Fusako Matsu


古川タクの実験

ユーモラスな作風とともに、日本を代表するアニメーション作家として知られる古川タクは、国内初の国際的なアニメーション映画祭「アニメーション・フェスティバル  '64」でデビューした。

この映画祭の前身である上映会「3人のアニメーション」の出品メンバーだったクリヨウジに師事し、久里実験工房のスタッフとして働いていた彼は、クリの工房で作られる横尾忠則、和田誠、宇野亜喜良らのアニメーション作品の技術者でもあった。

絵画やデザイン、イラストレーションといった領域で活動する作家たちとアニメーションを制作するという坩堝をくぐり、70年代前後における古川作品は、彼のあらゆる作品に見られるシンプルな遊び心に実験的なアイデアが駆動した。古川タクのフィルモグラフィから、印刷物、カメラ、コンピューターといった媒体とアニメーションとが結びついた作品を中心に紹介する。

『NICE TO SEE YOU』1975

印刷インクのドットを微視的に見つめると、不安定な形状へ変容し始める。ドットから遠ざかるにつれて現れるもう一つの球体・眼球は、見つめることによる網膜のゆらぎと、アニメーションにおける運動の重層性を示唆している。

『ポートレイト』Portrait, 1983

ポラロイドカメラで撮影した写真の表面を、乳剤が乾く前にスクラッチすることで、フレーム内部の空間を抽象化している。フレームの中に閉じ込められたかのように位置する、被写体の運動性が際立つ作品。

企画:松房子


Fusako Matsu
Graduated from Musashino Art University, Moving Image Division, Matsu researches photography and animation. Matsu leads the archives of Yõji Kuri and Taku Furukawa. Matsu has contributed “Animated MV, The Third Golden Age—Michael Patterson’s A-HA’s ‘Take On Me,’ AC part, Powder’s ‘New Tribe’” in ECRIT-O vol. 11. Matsu has co-authored Agnès Varda: Cinéaste of Love and Memory (Documentary Series) (Neoneo Magazine, 2021).

 

松房子(まつ・ふさこ)
武蔵野美術大学映像学科卒業。クリヨウジ、古川タクのアニメーション・アーカイブを担当。写真、アニメーションについての研究を行う。『エクリヲ vol.11』に「アニメーテッドMV、第三の黄金時代——マイケル・パターソン『a-ha “Take On Me”』からAC部『Powder “New Tribe”』」を寄稿。共著に『アニエス・ヴァルダ 愛と記憶のシネアスト』(neoneo編集室、2021)。