CCJ is pleased to partner with researcher, writer, and curator Fusako Matsu to make available works by animator Taku Furukawa over the next three months.
Each program will be available for viewing on CCJ’s viewing platform. Admission is $12 for non-members, $6 for members.
Experiments by Taku Furukawa
Introduction by Fusako Matsu
Known for his humorous style, Japan’s representative animator Taku Furukawa made his début at the first international animation film festival in Japan, “Animation Festival ‘64.”
Furukawa studied under Yōji Kuri, one of the presenting members of the screening, “Three-Person Animation,” a forerunner program of the above-mentioned festival. Working as a staff member of the Kuri Jikken Kōbō, Furukawa was the technician of works by such figures as Tadanori Yokoo, Makoto Wada, Akira Uno, and others who made films in Kuri’s workshop.
Through the experience of producing animation with artists who are active in the fields of painting, design, or illustration, Fukukawa’s works around 1970s show simple playfulness driven by his experimental ideas. This three-month program selects works out of Furukawa’s filmography that have connections between media such as printed matter, camera, or computer, and animation.
Nice to See You, 1975
When taking a microscopic view of a dot of the printer ink, it begins to transform into unstable forms. The other sphere/eyeball which appears when moving away from the dot, suggests the overlay of the swaying of the retina that occurs when staring, and the motion within animation.
Portrait, 1983
By scratching the surface of a polaroid photograph before the emulsion dries, the work abstracts the interior space of the frame. Positioned as if being locked inside the frame, the mobility of the subject becomes accentuated.
Organized by Fusako Matsu
古川タクの実験
ユーモラスな作風とともに、日本を代表するアニメーション作家として知られる古川タクは、国内初の国際的なアニメーション映画祭「アニメーション・フェスティバル '64」でデビューした。
この映画祭の前身である上映会「3人のアニメーション」の出品メンバーだったクリヨウジに師事し、久里実験工房のスタッフとして働いていた彼は、クリの工房で作られる横尾忠則、和田誠、宇野亜喜良らのアニメーション作品の技術者でもあった。
絵画やデザイン、イラストレーションといった領域で活動する作家たちとアニメーションを制作するという坩堝をくぐり、70年代前後における古川作品は、彼のあらゆる作品に見られるシンプルな遊び心に実験的なアイデアが駆動した。古川タクのフィルモグラフィから、印刷物、カメラ、コンピューターといった媒体とアニメーションとが結びついた作品を中心に紹介する。
『NICE TO SEE YOU』1975
印刷インクのドットを微視的に見つめると、不安定な形状へ変容し始める。ドットから遠ざかるにつれて現れるもう一つの球体・眼球は、見つめることによる網膜のゆらぎと、アニメーションにおける運動の重層性を示唆している。
『ポートレイト』Portrait, 1983
ポラロイドカメラで撮影した写真の表面を、乳剤が乾く前にスクラッチすることで、フレーム内部の空間を抽象化している。フレームの中に閉じ込められたかのように位置する、被写体の運動性が際立つ作品。
企画:松房子
Fusako Matsu
Graduated from Musashino Art University, Moving Image Division, Matsu researches photography and animation. Matsu leads the archives of Yõji Kuri and Taku Furukawa. Matsu has contributed “Animated MV, The Third Golden Age—Michael Patterson’s A-HA’s ‘Take On Me,’ AC part, Powder’s ‘New Tribe’” in ECRIT-O vol. 11. Matsu has co-authored Agnès Varda: Cinéaste of Love and Memory (Documentary Series) (Neoneo Magazine, 2021).
松房子(まつ・ふさこ)
武蔵野美術大学映像学科卒業。クリヨウジ、古川タクのアニメーション・アーカイブを担当。写真、アニメーションについての研究を行う。『エクリヲ vol.11』に「アニメーテッドMV、第三の黄金時代——マイケル・パターソン『a-ha “Take On Me”』からAC部『Powder “New Tribe”』」を寄稿。共著に『アニエス・ヴァルダ 愛と記憶のシネアスト』(neoneo編集室、2021)。